Reglement Netwerk A2
Vereniging Netwerk A2, het business netwerk in regio Maas en Waal.
De vereniging
De vereniging is opgericht op 27 april 2012 te Maasdriel, door Ruben Ogink, Geert van Herwijnen, Bertie Heermans en Hanneke Döll. De statuten van de vereniging zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Tiel.
Doelstelling van de vereniging
Het doel van de vereniging is het onderling bijdragen aan acquisitie, omzet genereren en samenwerkingsmogelijkheden vinden voor haar leden. Als lid voeg je waarde toe aan de vereniging door:
• aanwezig te zijn tijdens de bijeenkomsten;
• opdrachten en leads te geven;
• kennismakingsgesprekken te voeren en regelmatig leden 1-op-1 te spreken;
• een ander lid aan te bevelen tijdens een bijeenkomst of via online-kanalen.
Reglement
Het reglement van de vereniging Netwerk A2 bestaat uit bestuurs- en beleidsregels. De bestuursregels geven in detail invulling aan de statuten en daarmee aan de regels waaraan de vereniging en haar leden zich te houden hebben. De beleidsregels hebben betrekking op de verenigingsactiviteiten.
Algemene gegevens van de vereniging
- Naam: Netwerk A2
- Postadres: Wichard van Pontlaan 86, 5302 XC Zaltbommel
- Telefoon: 085 8228323
- Website: netwerk-A2.nl
- E-mail: info@netwerk-A2.nl
- Kvk-nr: 55220916
- BTW ID: NL8516.13.573.B.01
- Bankrekening nr. NL64 RABO 0372784259
Bestuursregels Netwerk A2
- De vereniging bestaat alleen uit gecommitteerde leden.
- Per beroepsgroep wordt exclusiviteit aangehouden. Dit houdt in dat slechts één persoon per beroepsgroep lid kan worden van de vereniging. Leden dienen hun primaire beroep te vertegenwoordigen. Zolang je lid bent van Netwerk A2, ben je exclusief in je domein binnen het netwerk.
- De leden van de vereniging komen één maal per twee weken bijeen.
- Het geografische gebied voor lidmaatschap is niet afgebakend. Wel moet de vestigingsplaats in combinatie met de beroepsgroep functioneel zijn voor de vereniging en haar leden.
- Het minimum aantal leden voor de vereniging is 15. Als maximum wordt ongeveer 35 aangehouden.
- Het bestuur bepaalt regelmatig de doelstelling op de volgende onderdelen:
-
-
- Aantal aanbevelingen
- Aantal leden
- Soort leden
-
- Tijdens de reguliere bijeenkomsten wordt met een vast format/agenda gewerkt. Deze reguliere bijeenkomsten worden afgewisseld met bijeenkomsten met een mogelijk variërende agenda.
- Aanvraag-/inschrijfprocedure
- Nieuwe leden kunnen zich uitsluitend aanmelden via het Netwerk A2-aanvraagformulier.
- Het bestuur maakt bij een nieuwe aanvraag een voorselectie op basis van beroepsgroep, motivatie en de geboden exclusiviteit.
- Het bestuur houdt zich het recht voor om:
-
- identificatie te vragen;
- referenties op te vragen;
- een intakegesprek te houden;
- de beslissingsbevoegdheid te toetsen;
- de opgegeven toegevoegde waarde te toetsen.
- Het bestuur meldt de aanvraag bij de leden.
- Zittende leden hebben het recht gehoord te worden als zij bezwaar hebben tegen lidmaatschap van een aspirant-lid op grond van strijdigheid met de beroepsgroep.
- Het is de taak van een lid om een –onderbouwd- bezwaar in te dienen bij het bestuur. Dit dient plaats te vinden voordat de kandidaat is toegelaten als lid.
- Bestuur neemt na voorgaande procedure een besluit.
- Leden die hun beroepsgroep wijzigen, moeten dit schriftelijk of per e-mail aanvragen.
- De contributie bedraagt € 975,- excl. btw en is jaarlijks verschuldigd.
- Er is eenmalig inschrijfgeld van € 75 excl. btw verschuldigd.
- De eenmalige bijdrage en jaarlijkse contributie dient binnen 2 weken na ontvangst factuur aan de vereniging betaald te zijn.
- Voor deze bijdrage maken leden onderdeel uit van een actief netwerk van ondernemers, die zich in zullen zetten om elkaar zoveel mogelijk klanten en daarmee omzet te bezorgen.
- De lidmaatschapsgelden zijn bestemd voor vergoeding van:
- oprichtingskosten;
- ledenadministratie;
- financiële administratie;
- opstellen jaarrekening;
- tweewekelijkse bijeenkomsten, inclusief ontbijt;
- eventueel workshops of andere bijeenkomsten;
- promotiedoeleinden;
- algemene bestuurskosten.
Het restant blijft in kas; in de ALV kan bij een overschot besloten worden (een deel) terug naar de leden te laten vloeien.
- Het bestuur werkt onbezoldigd en draagt de reguliere contributie bij.
- Contributie kan niet van de ene persoon naar de andere worden overgedragen, tenzij het bestuur akkoord gaat met overdracht van lidmaatschap naar een andere medewerker van dezelfde onderneming. Deze overdracht wordt in beginsel behandeld als een nieuwe aanvraag en getoetst volgens de aanvraag-/inschrijfprocedure.
- Één maal per jaar wordt een algemene ledenvergadering (ALV) gehouden. Hierin wordt het bestuur voor het komende jaar gekozen en worden de bestuurs-/beleidsregels opnieuw vastgesteld.
- Wijziging van bestuurs- of beleidsregels kan alleen met instemming van de leden.
- Leden kunnen gedurende het lopende jaar voorstellen tot reglementswijzigingen indienen. Deze voorstellen worden bij de eerstvolgende ALV aan de leden voorgelegd.
- Het bestuur mag, in spoedgevallen, (te allen tijde) in afwijking van het reglement besluiten zonder hiervoor de leden te hoeven raadplegen. In een dergelijk geval, is het bestuur echter verplicht om hier tijdens de eerstvolgende vergadering een toelichting/motivatie op geven richting de leden.
- Het bestuur houdt zich het recht voor, om bij meerderheid van stemmen, een lid te royeren.
- Het bestuur bestaat uit 4 of 5 bestuursleden, waarbij de volgende bestuursfuncties ingevuld worden:
- Voorzitter
- Secretaris
- Penningmeester
- Ledencoördinator
- Algemeen bestuurslid
- Bestuursleden worden in principe voor 4 jaar benoemd. Er wordt gewerkt met een rooster van aftreden, waarbij jaarlijks één bestuurslid aftreed. Een aftredend bestuurslid mag zichzelf opnieuw verkiesbaar stellen.
- Bij tussentijdse aftreding van een bestuurslid, wordt de functie opgevolgd voor de resterende duur van het latende bestuurslid.
- De taken en verantwoordelijkheden van de bestuursleden en de werkzaamheden die extern zijn belegd, staan beschreven in het document ‘Administratieve organisatie Netwerk A2 v1.1’.
Beleidsregels Netwerk A2
1. De agenda van de reguliere bijeenkomsten omvat:
1. Vrij netwerken tot 7.00 uur
2. Welkom
3. Doel, doelstelling, voortgang, terugkoppeling resultaten, algemene bestuurlijke zaken
4. Visitekaartjes uitwisselen (gasten)
5. Nieuwe leden en bezoekers welkom heten en introduceren
6. Leden stellen zich voor, geven een presentatie van 60 seconden en beschrijven de zoekvraag
7. Bezoekers geven een presentatie van 60 seconden
8. Aanbevelingen uitwisselen*
9. Bedrijfspresentatie door een van de leden ( max. 10 minuten)
10. Uitreiking attentie
11. Mededelingen en planning komende periode
12. Bezoekers vertellen hun indruk van de bijeenkomst
13. Bijeenkomst sluiten
14. Afsluiting voor bezoekers met informatiepakket
15. Vrij netwerken tot 9:00 uur
*Toelichting op het punt Aanbevelingen uitwisselen
Voor het uitwisselen van aanbevelingen zijn er iedere bijeenkomst voorgedrukte aanbevelingsbriefjes beschikbaar.
Redenen om een briefje te schrijven:
- Lead: een lid of bezoeker heeft een lead voor een ander naar aanleiding van een zoekvraag, pitch of in het algemeen.
- Opdracht: voor het geven van een opdracht aan een lid voor het uitvoeren van diensten en/of het leveren van producten.
- 1-op-1: dit is een afspraak om elkaar beter te leren kennen of te kijken waar leden/bezoekers elkaar kunnen helpen of ondersteunen. Schrijf het briefje indien mogelijk vooraf.
- Bezoeker: leden kunnen bezoekers uitnodigen om een ontbijtbijeenkomst bij te wonen. Het lid vult bij ‘Naam ontvanger’ de naam van de bezoeker in tijdens de meeting waarbij de bezoeker ook echt aanwezig is.
Wie schrijft het briefje?
· Degene die de lead of opdracht initieert schrijf het briefje.
· Alleen degene die om de 1-op-1 vraagt schrijft een briefje.
De besloten bijeenkomst
Jaarlijks zijn er drie à vier besloten bijeenkomsten. Deze bijeenkomsten wijken af van de reguliere bijeenkomsten:
- Er zijn tijdens een besloten bijeenkomst alleen leden aanwezig, geen bezoekers.
- De bijeenkomst is vaak op een andere locatie dan Hotel Van der Valk Zaltbommel.
- Er zijn geen 1-minuutpresentaties.
- Er is geen bedrijfspresentatie.
- Een lid dat niet aanwezig kan zijn, kan zich alleen laten vertegenwoordigen door een vervanger die werkt bij het bedrijf van het lid.
2. Hetgeen in bijeenkomsten wordt besproken, dient met vertrouwelijkheid behandeld te worden.
3. Een lid is verantwoordelijk en verplicht om gevolg te geven aan de aanbevelingen die het lid ontvangt en zal desgevraagd terugkoppeling verzorgen over het resultaat richting de aandrager van de aanbeveling.
4. Ieder lid is verplicht om goed op de hoogte te zijn van de bedrijfsactiviteiten van de andere leden.
5. Leden dienen afgestemde aanbevelingen te geven.
6. Slechts één persoon per beroepsgroep kan lid worden van de vereniging.
7. Leden dienen hun primaire beroep te vertegenwoordigen.
8. Leden moeten op tijd arriveren en gedurende de gehele bijeenkomst aanwezig zijn. De planning van de tweewekelijkse bijeenkomsten is als volgt:
• 6:45 – 7:00 inloop met ontbijt
• 7:00 – 8:30 het formele deel
• 8:30 – 9:00 mogelijkheid tot napraten
9. De vereniging komt op vrijdag bijeen.
10. Aanwezigheid tijdens de reguliere bijeenkomsten is van essentieel belang voor de groep.
• Vervanger verplicht bij afwezigheid (max. 20% van de tijd)
• Vooraf afmelden
11. Een lid mag niet meer dan 5x per jaar afwezig zijn zonder vervanging. Daarvoor wordt er steeds gerekend vanaf de 1e ontbijtbijeenkomst na de ALV tot aan de volgende ALV. Elk lid wordt na de ALV teruggezet op 0x afwezig. Indien een lid méér dan deze 5x afwezig is, vervalt naar oordeel van het bestuur het exclusieve recht op beroepsgroep of vakgebied. Dit betekent dat een nieuw lid kan toetreden met eenzelfde beroepsgroep/ vakgebied. Het eerste lid mag tot het eind van zijn lidmaatschapsjaar aanwezig zijn tijdens bijeenkomsten.
12. Een lid dat de exclusiviteit heeft verloren, kan zijn lidmaatschap niet verlengen. Als het vakgebied nog vrij is per einde lidmaatschapsjaar, kan het bestaande lid een nieuw lidmaatschap aanvragen. Dit zal conform ‘standaard intakeprocedure’ worden behandeld.
13. Bezoekers zijn van harte welkom. De aanbrenger informeert de bezoeker over de beleidsregels. Een bezoeker wordt vooraf aangemeld.
14. Bezoekers mogen maximaal twee reguliere bijeenkomsten als bezoeker bijwonen.
15. Het betreffende lid dat de bedrijfspresentatie geeft, neemt een attentie mee. Leden die een bezoeker of een aanbeveling meenemen, of een bilateraal met een ander lid hebben gehad, komen in aanmerking voor de attentie.
16. SUNA2 (Start Up Netwerk A2)
A. Doelgroep SUNA2: startende ondernemers
B. Doel: startende ondernemers helpen.
C. Netwerk A2 biedt een SUNA2-lid de mogelijkheid om tegen een gereduceerd tarief een half jaar deel te nemen aan de tweewekelijkse ontbijtbijeenkomsten.
D. De contributie voor SUNA2 bestaat uit de ontbijtkosten exclusief btw.
E. Een potentiële SUNA2-deelnemer meldt zich aan met een intakeformulier.
F. Een SUNA2-lid kan mogelijk in een branche werken die al wordt vertegenwoordigd binnen Netwerk A2. In dat geval volgt eerst overleg met het zittende lid. SUNA2-deelname kan dan alleen als er geen bezwaar is. Bij deelname kan de SUNA2-deelnemer na het traject alleen volwaardig lid worden als het zittende lid in de tussentijd het lidmaatschap heeft beëindigd. Met het vastleggen van de branche-exclusiviteit (per lid) wordt concurrentie binnen het netwerk voorkomen.
G. Een SUNA2-lid kan branche-exclusiviteit claimen als de beroepsgroep nog niet vertegenwoordigd is én wanneer zich tijdens het traject een ondernemer meldt die werkzaam is in dezelfde branche en die direct volwaardig lid wil worden. Er zijn dan twee mogelijkheden:
a. Het SUNA2-lid zegt toe na afloop van het SUNA2-traject volwaardig lid te worden. Door het ondertekenen van een verklaring claimt de deelnemer branche-exclusiviteit. Het lidmaatschap met de bijbehorende contributie gaat in zodra het SUNA2-traject eindigt. Het andere aspirant-lid kan geen lid worden van Netwerk A2.
b. Het SUNA2-lid besluit geen branche-exclusiviteit te claimen, dat gaat dan naar het nieuwe aspirant-lid. Het SUNA2-lid maakt het traject van zes maanden af en kan daarna geen volwaardig lid worden.
H. Een SUNA2-lid is niet verplicht om na afloop van het traject volwaardig lid te worden van Netwerk A2, tenzij zich de situatie voordoet zoals is beschreven in lid G, punt a van het artikel SUNA2 in het reglement van Netwerk A2.
I. Als er twee aanvragen binnenkomen voor eenzelfde branche waarvan één als SUNA2-lid en één voor direct volwaardig lidmaatschap, dan wordt de aanvraag die het eerste binnenkomt in behandeling genomen. Als die aanvraag van een aspirant-SUNA2-deelnemer is, dan krijgt hij/zij de optie om te handelen volgens lid G, punt a van dit artikel. Wil hij/zij dat niet, dan kan de ander lid worden en die heeft dan branche-exclusiviteit. Een SUNA2-traject is wel mogelijk maar dan bestaat de kans dat na afloop een volwaardig lidmaatschap niet mogelijk is, tenzij het zittende lid in de tussentijd het lidmaatschap heeft beëindigd.
J. Tijdens de eerste meeting dat het SUNA2-lid aanwezig is, geeft hij/zij een 5 minuten durende presentatie over zichzelf, het bedrijf en de zoekvraag.
K. Op basis van de presentatie wordt een persoonlijke coach (of coaches) toegekend.
L. In de laatste meeting van het SUNA2-traject geeft de deelnemer weer een 5 minuten durende presentatie, nu over de ervaringen en leerpunten.
M. Maakt het SUNA2-lid het traject niet af, dan wordt er geen restitutie van de contributie voor SUNA2 verleend.
v2.3
Locatie ontbijtbijeenkomsten
Vrijdagochtend 6.45 uur om de 2 weken (ontbijtbijeenkomsten elke vrijdag met een oneven weeknummer).
Hotel van der Valk
Hogeweg 65
5301 LJ Zaltbommel
Plan je route
Wat Bezoekers zeggen:
Helen van Kaam – bezoeker 20 januari 2023
Ik wil je even laten weten dat naar aanleiding van de bijeenkomst, pas geleden iemand een aantal afspraken bij mij heeft gemaakt. Uiteraard ben ik daar erg blij mee en ik was blij verrast toen zij vertelde over de manier waarop zij over mij had gehoord.
Hellen is professioneel kinesioloog bij AquamaRein.
Rob van de Donk – bezoeker 1 april 2022
Een mooie, bijzondere groep die zorgde voor een warm onthaal. Ik voelde me thuis.
Rob is initiatiefnemer van de stichting Regelen geeft Rust.
Frank van Ballegooyen – bezoeker 13 mei 2022
In een ongedwongen sfeer heb ik lokale en regionale ondernemers ontmoet uit heel diverse vakgebieden. Wat mij aansprak is de no-nonsense-mentaliteit om elkaar verder te helpen.
Frank is initiatiefnemer en partner bij
Smarticipatie.
Simon van Zeelst – bezoeker 13 mei 2022
Laagdrempelig en persoonlijk. Erg leuk om van andere ondernemers te horen wat zij doen.
Simon zelfstandig ondernemer binnen
M@tchm@kers
Helen van Kaam – bezoeker 20 januari 2023
Ik wil je even laten weten dat naar aanleiding van de bijeenkomst, pas geleden iemand een aantal afspraken bij mij heeft gemaakt. Uiteraard ben ik daar erg blij mee en ik was blij verrast toen zij vertelde over de manier waarop zij over mij had gehoord. Hellen is professioneel kinesioloog bij AquamaRein.
Rob van de Donk – bezoeker 1 april 2022
Een mooie, bijzondere groep die zorgde voor een warm onthaal. Ik voelde me thuis. Rob is initiatiefnemer van de stichting Regelen geeft Rust.
Frank van Ballegooyen – bezoeker 13 mei 2022
In een ongedwongen sfeer heb ik lokale en regionale ondernemers ontmoet uit heel diverse vakgebieden. Wat mij aansprak is de no-nonsense-mentaliteit om elkaar verder te helpen. Frank is initiatiefnemer en partner bij Smarticipatie.
Simon van Zeelst – bezoeker 13 mei 2022
Laagdrempelig en persoonlijk. Erg leuk om van andere ondernemers te horen wat zij doen. Simon zelfstandig ondernemer binnen M@tchm@kers